25/1/2017 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu 25/1/2017 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu

25/1/2017

Door: pw

Blijf op de hoogte en volg Hedwig

25 Januari 2017 | Nederland, Terneuzen

Donderdag, 19 januari 2017
Voor vandaag voorspelden ze regen, maar we staan op met een wekkende moskee en een klein regenachtig zonnetje. Omdat we er vlug uitgekeken zijn, vervolgen we naar Essaouira. Een vissersplaats met een bruisend centrum. Zijn daar al eerder geweest.
In Essaouira eerst boodschappen gedaan bij Carrefour en dan een plaatsje gezocht bij het oude centrum tussen Nederlanders, Italianen, Fransen, Engelsen, Duitsers en zelfs een IJslander. Regen maakt plaats voor zon. In het stadje zelf gaan we de natuurlijk souks in, want daar gebeurt het. De souks zijn een wirwar van steegjes vol met piepkleine winkeltjes en volgepropt met koopwaar. Qua ambachten zijn de souks enigszins opgedeeld, ieder deel zijn eigen ambacht. We troffen er weer een gezellige drukte, een enorme ambiance en exposities/winkeltjes in het artistieke deel ervan. Bonte kleuren en vooral azuurblauw spatten van de doeken af – mooi. We overwegen een aquarel te kopen, maar stellen dit nog even uit. In het specerijendeel weer bewondering voor en verwondering over de kunstig uit- en opgestalde waren. In de grote vissershaven veel kleine lichtblauwe houten vissersbootjes, reparaties ervan, roestige trailers, vissers met verweerde koppen, heel veel meeuwen en enorm veel, voor ons vreemde, vissoorten. ’s Avonds eten we een flinke visschotel à 100 Dh voor 2 personen en slapen bij de vissershaven/oude stad. ’s Nachts meeuwen op de camper en een poes slapend op de ruitenwisser; hoe krijgt hij het voor elkaar.
Km 171666 (23 km)

Vrijdag, 20 januari 2017
Zon en buiig, zo lijkt het bij opstaan. Gaandeweg wordt het zonniger. We verplaatsen ons naar een 2e camperplaats in Essaouira vanwege de meeuwen-overlast. We ontdoen de camper van meeuwen-stront, lopen over het strand, slaan een aanbod voor een dromedaris rit af, fietsen wat rond en door de stad, nemen en terrasje en doen niet al te veel, we hebben immers vakantie. In de stad heel veel mini-taxi’s en ook veel “taxi”-vervoer met paardenkoetsjes. We hebben de koetsjes niet geteld, maar je komt wel aan 75 stuks.

Het strand is naar Nederlandse maatstaven uniek. Vlak voor de kust een eiland met een ommuurde voormalige gevangenis, strand circa 6 km lang en 200-300 m1 breed en aangrenzend een heel brede, perfect en mooi aangelegde promenade met ’s avonds reusachtige schijnwerpers naar het strand. Op op het strand alles voor vermaak: quads, dromedarissen, paarden, fietsen op het natte deel, surfen en wave-boarden. In Nederland is een hond al te veel.
Kwamen ook nog een Italiaan tegen, die vroeg waar Pim vandaan kwam en of hij een broer was van Gino Paoli, een bekende Italiaanse acteur en maakte een foto. Geen grap, hij meende het echt. Zoek het maar uit op internet. Wie weet.
Als we de camperaars, die hier elk jaar komen, mogen geloven, is het qua weer niet zoals ze gewend zijn. Ze klagen er over, dat ze nu elke avond de verwarming aan moeten zetten. Wij hebben er geen moeite mee. Aangenaam, maar niet warm.

Zaterdag, 21 januari 2017
We blijven nog staan in Essaouira met lekker weer. Bij een barkeeper op het strand informeren we naar een verkooppunt van schotelantennes, want het kleine schoteltje van ons heeft het al lang opgegeven en we willen toch wel enigszins op de hoogte blijven van Nederlands nieuws. Hij belt iemand en die zou langskomen. Ons adres in het kenteken. Fris ventje komt langs en verkoopt ons een schotelantenne en installeert deze voor totaal 700 Dh. We fietsen wat in de omgeving en bij terugkomst zijn er ontzettend veel campers bijgekomen. Veel nationaliteiten, zelfs Noren tref je er aan.

Zondag, 22 januari 2017
Nog geen zin om te vertrekken. We gaan de medina en de souks nog een keer in. Kraampjes en veel winkeltjes, soms met een grootte als de helft van onze camper. Vooral wordt hierin kleding, stoffen, slippers, levensmiddelen en kruiden verkocht. Voorts genieten we van het weer.

Maandag, 24 januari 2017
Willen niet van de kust af omdat het in het binnenland vanwege de hoogte nog steeds (te) koud is. Vandaag rijden we een kort stukje van 35 km naar Sidi Kaouki. Weten daar een camping met wasmachine en daar hebben we gebrek aan. Blijkt een dorpje zonder kern. Deed een beetje denken aan de Griete, maar dan met een Marokaans tintje. Eenvoudige, kleine, gezellige camping en bijna “complet”. Schitterend weer en idem strand. Veel surfers en veel nationaliteiten.

• 25 Januari 2017 - 16:12

Marion Van Dijk:

Prachtig reisverslag, of je er zelf bij bent!! Leuk te horen dat jullie genieten.