1 febr - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu 1 febr - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu

1 febr

Door: pw

Blijf op de hoogte en volg Hedwig

02 Februari 2017 | Nederland, Terneuzen

Dinsdag, 24 januari 2017
We blijven nog een dag in Sidi Kaouki, omdat het heerlijk weer is. ‘s Avonds zoeken we een restaurantje op aan het strand en eten een gegrild visje.

Woensdag, 25 januari 2017
We verplaatsen ons over de N1 naar Agadir. Bergachtige streek. Mooie route omzoomd met rotsen, cactussen, euforbia’s en arganbomen mooi landschap. In de arganbomen zien we weer geiten, die de vruchten eten. Veel bochtenwerk en klimmen en dalen. We passeren Tamri, bekend om zijn bananenplantages - kleine banaantjes, maar wel lekker. Onderweg kopen we een volle butagasfles en besluiten we om eerder te stoppen in het vissersdorp Imssouane. Er staan veel Nederlandse 60+ camperaars en veel buitenlandse en Nederlandse jongelui met buscampers of iets wat er op lijkt, die op de hoge golven afkomen. Imessouane is erg geliefd bij wave-boarders.

Donderdag, 26 januari 2017
We blijven in Imssouane. Redelijk harde wind vandaag en een licht bewolkte lucht die niet opentrekt, maar niet koud. We lezen wat en zijn veel buiten. ’s Avonds een redelijke regenbui. Imessouane is een klein vissersdorp, dat getuige de nieuwbouw uit wil groeien tot een volwaardige badplaats. Op dit moment nog geen enkele winkel, wel veel kleine verkooppunten voor brood, vis en andere levensmiddelen.

Vrijdag, 27 januari 2017
Vandaag richting Agadir. Een plaats die we al een paar keer bezocht hebben, maar nog nooit verkend. We nemen een kijkje op de camping in de stad. Maar deze heeft geen enkele plaats meer vrij. Op onze camperplaats-app vinden we nog een camperplaats in Agadir, 8 km buiten het centrum. Wel wat ver, maar vooruit maar. We rijden er naar toe en het blijkt geen 8 km te zijn maar dik in de 30 km door de bergen. En dat over een weg waar je geen dorp of hond tegenkomt. We belanden op een 4x4 camping. Leuk ingericht in de middle-of- nowhere. Vriendelijk beheerder en ons gezelschap is 3 andere campers.

Zaterdag, 28 januari 2017
Geen camping om te blijven, dus vervolgen we onze route richting Zagora. Dat is nog een heel eind, ongeveer 400 km. In ons tempo nog heel wat etappes. Via de N10 met een gebruikelijk slecht wegdek koersen we aan op Taroudannt. Geen mooi landschap wel sneeuw op de bergen naast ons. We zijn er al eens één dag geweest, nu trekken we er een paar dagen voor uit. Leuk centrum met een heel grote souk en prachtig weer. Taroudannt is een ommuurde stad. Een immense hoge en 8 km lange verdedigingsmuur rond de stad. De brede lanen en kleine steegjes geven je het Marokko-gevoel. Mannen en gesluierde vrouwen in traditionele kleding en op muiltjes. Schoenen zien we sporadisch.

Zondag, 29 januari 2017
Erg warm vandaag. Dat treft, want iets buiten de stad is de “grand-souk”. Deze gebeurtenis is alleen op zondag en is in feite een veemarkt. Dieronvriendelijke taferelen. Je hardt er in, anders kun je er maar beter wegblijven. ’s Middags gaan we de stad in. Heel druk en op de grote pleinen wat vermaak door “goochelaars”, die veel publiek trekken. Wat steeds opvalt, is de vriendelijkheid van de Marokkanen. De sfeer is prettig. Heel veel fietsen en brommers. Als het donker is hebben ze, tussen het autoverkeer, geen van alle verlichting. De politie ziet het wel en zegt en niets van.

Maandag, 30 januari 2017
We wijken af van de geplande route naar Zagora. We gaan iets naar het zuiden, naar Taroudant. Een kort ritje van 183 km via de R209 en R106. De eerste is vlot te berijden, de tweede haalt de snelheid er danig uit. Klimmen, dalen, haarspelden, grote diepe gaten, dwarssleuven en gerafelde zijkanten in en van het asfalt zijn de oorzaak en dan 90 km lang. We rijden rechts, links, in het midden en vooral zwalkend. De natuur trekt er zich weinig van aan, die is bijzonder mooi. Onderweg nomaden met tenten en blauwe kledij in een dal.
Komen dus redelijk laat aan in Taroudant. We vinden een camperplaats, waar er wel 200 kunnen staan. Dat zegt wel iets over de streek. Rondom ons overal bergen met kale roze rotsen (graniet), die bij zonsondergang nog beter tot hun recht komen. In het vlakke deel dadelpalmen, argan-, johannesbrood- en amandelboompjes en zandvlaktes. ’s Avonds proberen we TV te kijken met onze Marokkaanse schotelantenne. Lukt niet morgen oorzaak zoeken.

Dinsdag, 31 januari 2017.
Vandaag een fris windje. We verplaatsen ons naar een andere camperplaats in Taroudant.
Willen daar wassen en “ons huis” een beurt geven. ’s Middags willen we fietsen, maar een kapotte derailleur steekt daar een stokje voor. Zoeken “fietsenmaker” en na 2 uur kunnen we de fiets ophalen met nieuwe derailleur; kosten € 8.00. We denken dat de ontvangst van ons slechte TV-signaal aan de LNB ligt en kopen in het stadje een andere. En jawel we hebben weer ontvangt en zien Trump weer. Op de camping bestellen we Tajine. Lekker.

Woensdag, 1 februari 2017
Met mooi weer, weer terug naar grote camperplaats. Koude nacht, zal wel aan de hoogte, 1000 m, liggen. ’s Middags bezoeken we de markt en stadje. Kruiden en fruit hebben de overhand. Qua bedrijvigheid heeft timmer-, smeed en laswerk de overhand. De getrouwde berberboerinnen in zwarte klederdracht met felgekleurde brede bies; in hun gewaden schijnt 5 m stof in te zitten, de meisjes in het blauw.

• 02 Februari 2017 - 22:45

Manon :

Mooie foto's. Leuke unox muts heeft hij