tm 20/2 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu tm 20/2 - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Hedwig Wakker - WaarBenJij.nu

tm 20/2

Door: pw

Blijf op de hoogte en volg Hedwig

20 Februari 2017 | Nederland, Terneuzen

Zaterdag, 18 februari 2017
Met dit mooie weer blijven nog een dag in Agdz. Willen aan de zuidkant van de stad langs de Draa fietsen, maar hier geen fietspad of iets dat er maar een beetje op lijkt. Fietsen over de N9 niet interessant, dus dan maar terug naar de camping.

Zondag, 19 februari 2017
Vandaag willen we verder reizen, maar eerst bezoeken we met een gids de kashba naast de camping. Doen dat, tegen de afspraak in, samen met een groep Duitse bouwkundestudenten. De uitleg door de Duits sprekende gids is heel uitgebreid, maar van een soort waar wij niet van gediend zijn. Uitleg over bouwfysische en chemische eigenschappen van leem, sterkteberekeningen zoals ze vroeger maakten van de fundering en meer van dat. Na een half uur, slechts 10% van de kashba bezocht. Afhaken was de oplossing. Auto gestart en over de N9 verder richting noorden naar Ouarzazate, een prachtige weg over een col van 1664 meter. Stadje op het eerste gezicht niet bijzonder, dus iets verder gereden naar stuwmeer “Barrage El-Mansour-Eddahbi”. Staan daar vrij met twee Duitsers en een Fin.

Maandag, 20 februari 2017
We staan op met een licht en fris stormpje, zal wel aan het stuwmeer liggen. We gaan volgens plan naar de Vallée du Dadès. Niet al te ver rijden over de N10 met aan weerszijden een niet bijzondere hoogvlakte. Dit verandert als we de vallei van de Dadès inrijden. De vallei ligt tussen de hoge Atlas aan de noordkant en de zuidelijke Anti-Atlas. Er ligt een goede weg door de vallei met extreem veel haarspeldbochten en klimmetjes voor de 2e versnelling. Enorme diepten en hoogten. De streek heeft de bijnaam “dal van de 1000 kashba’s.” Rivier de Dadès slingert onderin het dal. Vooral de steenmassa’s van de Anti-Atlas zijn qua vorm en kleur heel bijzonder. We rijden tot de Gorges du Dadès op een hoogte van 1500 m. Omdat ze op deze hoogte sneeuw voorspellen, keren we, rijden naar een lager gebied en zoeken daar een camping. Stoeltjes worden niet te voorschijn gehaald, buiten zitten is geen optie, te fris.